Startsida

Mellanmåltips för trötta och hungriga veganer! (och andra såklart)

Det här är ett äldre inlägg i uppdaterad form. Här hittar du det gamla inlägget. Recepten är alla olika gamla och kommer från olika tillfällen. 
Här kommer lite tips på mellanmål för hungriga och trötta veganer som behöver nåt mellan målen! Enkla saker som går snabbt att fixa och lätt att ta med sig till jobb eller plugg. Alla recept kan göras sockerfritt/glutenfritt. Det är också recept som passar likabra till fikat som till mellanmål. 
(En mixer eller stavmixer är behövligt för alla dessa recept)
 
Morotsbollar med citron och ingefära
Enkelt, gott, snabbt och går att göra sockerfritt/glutenfritt. Spara i kylen och ta med till jobbet eller plugget.
 
Du behöver (för ungefär 6-8 bollar):
1dl sötmandel, 2 dl havregryn, 1 msk sojamjöl, 1 msk socker (eller några dadlar) 1 morot, 1 citronklyfta, 2 tsk mald ingefära, 1 tsk kardemumma, 1 msk kokosolja + kokos till toppning.
Mixa mandel och havre till mjöl. Tillsätt sojamjöl, socker, kryddor. Rör ner riven morot, kokosolja och saft från citron. Rulla i kokos och låt stå kallt en stund. 
 
Dadel- och hasselnötsbollar
Hasselnötter, choklad och dadlar? Ja tack!
2 dl havregryn, 1 dl nötter (hasselnötter och/eller mandel), ca 8 dadlar, 1 dl kakao, kallt starkt kaffe + kokos till topping. 
Mixa havre och nötter till mjöl. Mixa resten och rulla! Låt stå kallt en stund.
 
Små morotskakor i ugn
Du behöver: 2 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, ½ dl solrosfrön, 1 msk chiafrö, 2 morötter, 1 äpple, 4-6 dadlar, 1 msk kokosolja, kanel, kardemumma och lite salt, kanske lite vatten. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla torra ingredienser. Skala och riv morot och äpple, rör ner det tillsammans med kokosolja. Tillsätt kryddor, och vatten om det behövs. Rulla bollar och platta till, lägg på en plåt. Låt stå i ugnen 8-11 minuter. 
 
Rostad bröd med chokladnötsmör (och kaffe)
 
Om man är sugen på nåt i stil med nutella så kan man göra sitt eget chokladnötsmör. För ungefär sådär tre mackor, behöver du 3-5 dadlar, 1 dl nötter (jag använde mandel, men rekommenderar hasselnötter för en smak som påminner om nutella), 1 tsk kokosolja och 1 msk kakao. Jag mixade allt, men inte helt slätt, och smetade ut på ett rostad bröd. 
 
Jordnötsbollar
Du behöver: 1,5 dl havregryn, 7-9 dadlar, 1 msk jordnötssmör, 1 msk kakao (går lika bra att göra utan kakao! använd bara lite mer havregryn då), salt, lite vatten
Mixa dadlar och havregryn, tillsätt kakao och jordnötssmör och rör till en jämn smet. Tillsätt lite vatten, om det är för torrt och tråkigt, och lite salt. 
 
Rulla i chiafrö, kokos eller annat, eller rulla inte i något. Låt stå kallt. 
 
Smoothies
 
Så himla bra mellanmål, bra till frukost eller till efterrätt. Några av mina favoritkombinationer i smoothie är:
hallon + jordgubb + valfri dryck (havre, soja, mandel, kokos eller risdryck)
endast mango + dryck (!),
blåbär + spenat + dryck,
mango + hallon + jordgubb + dryck,
och min senaste favorit är äppelbitar som jag haft i frysen mixat med dryck, kardemumma och kanel (det är som att dricka kall äppelpaj!).
Mat och ätbart | |
#1 - - Matilda Berlin:

Men MUMS vad mycket gott! =)

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Verkligen så bra tips!

#3 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

tack för tips :D

Upp