Startsida

Måndag, thaimat och spilld hallonsorbet

Idag lagade jag och min syster mystisk thai-gryta. Men det var gott. Hon är hemma från plugg i veckan och vi tar igen saker vi inte pratat om i höst. Sen gjorde vi chokladpudding och hallonsorbet till efterrätt. Det är chokladpudding på avokado, dadlar, kakao och vaniljpulver. Och sorbet på hallon, mandeldryck och vaniljsocker. 

 
Och när jag skulle lägga över hallonsorbeten i en låda tappade jag såklart allt. Jag tycker det ser ut som en gubbe med armarna upp i luften. 
Ni vet vad dom säger; gråt inte över spilld sorbet.
Mat och ätbart | | En kommentar |

En dag i oktober

 
Åh vilken dag hörni. 
Idag har jag (hittils) druckit 7 koppar kaffe och två koppar te. Det har lett till många många kisspauser. 
Och så har jag ätit tacorester, druckit kaffe med en kompis, och med mamma och promenerat i det fina höstvädret. Vädret har idag varit strålande, varmt och skönt. Tänk om alla höstdagar kunde vara så här fina. Men det skulle förstås bli långtråkigt. 
 
Och som lite rehab (för allt kaffe) kan man måla hus och tända ljus. 
 
 
Vardagligt | | 4 kommentarer |

8 hälsotips med Ellen

Hur många hälsobloggar får det egentligen plats med på internet? Kommer internet en dag ta slut pga. för många hälsobloggar? Det är sånt jag funderar på (och som jag tro kommer ske).
Så vitt jag vet så finns det några för många hälsobloggar, som handlar om att äta mindre; äta sockerfritt och glutenfritt och fettfritt och ja fritt från allt som är nåt att ha. Och bloggar om gym och lyfta vikter och göra rumpövningar och bröstövningar och ja andra grejer dom har hittat på. Det är väldigt populärt och gör tydligen många glada och inspirerade för hälosammare liv. 
 
 
Och därför vill jag naturligtvis vara med och bidra till hälosammare liv, för alla, så här är mina bästa tips:
  
 
1. Den här tanten vet ju verkligen hur det ska gå till. Gör som 102-åringen. Det är en bra början. 
 
2. Släng ditt gymkort och dina gymvänner in the trash......... 
 
3. Unna dig inte något. Vadå "unna"?? Du får äta vad du vill, du är en vuxen människa. Du behöver ingen ursäkt för att käka choklad, chips eller pizza. Du behöver inte gymma eller jogga för att förtjäna att äta. Ät det du tycker är gott. Och det du känner för. 
4. Det här är en bra standardregel för lördagskvällen.
 
5. Istället för att umgås med personer som pratar vikt, kalorier och socker, umgås med personer som pratar om saker som faktiskt är intressant, roligt och ger dig något, förutom att ge dig ångest, panik och en sjuk kroppsbild. 
 
6. Släng ut/ge bort/skänk bort kläder som är för små, tänk inte att du ska banta dig i gamla jeans. Och ha på dig kläder du tycker är snygga. Skitsamma i färg och form och vad folk tycker är snyggt på vissa kroppar. Tight eller löst eller långt eller kort - du bestämmer. Ingen ska säga åt dig vad som passar din kropp. Ingen ska skapa en bild att en viss kropp ska ha en viss typ av klädstil. 
 
7. Sluta följ träningskonton på instagram, sluta titta på kroppar för att jämföra och döma, och sluta själv kommentera (andras) kroppar (det kan vara svärt, men det är bra för andras hälsa)
 
8. Till sist lite basic grejer - sov, ha kul, va snäll mot dina medmänniskor och ha inte en hälsoblogg. 
 
 
 
Upp