Startsida

Mellanmåltips för veganer! (och andra såklart)

Här kommer lite tips på mellanmål för hungriga och trötta veganer som behöver nåt mellan målen! (En mixer eller stavmixer är behövligt för alla dessa recept)
 
Morotsbollar med citron och ingefära
Enkelt, gott, snabbt och går att göra sockerfritt/glutenfritt. Spara i kylen och ta med till jobbet eller plugget.
 
Du behöver (för ungefär 6-8 bollar): 1dl sötmandel, 2 dl havregryn, 1 msk sojamjöl, 1 msk socker (eller några dadlar) 1 morot, 1 citronklyfta, 2 tsk ingefära, 1 tsk kardemumma, 1 msk kokosolja + kokos till toppning.
Mixa mandel och havre till mjöl. Tillsätt sojamjöl, socker, kryddor. Rör ner riven morot, kokosolja och saft från citron. Rulla i kokos och låt stå kallt en stund. 
 
 
 
På tal om bollar,
Dadel- och hasselnötsbollar
 
Hasselnötter, choklad och dadlar? Ja tack!
2 dl havregryn, 1 dl nötter (hasselnötter och/eller mandel), ca 8 dadlar, 1 dl kakao, kallt starkt kaffe + kokos till topping. 
Mixa havre och nötter till mjöl. Mixa resten och rulla! Låt stå kallt en stund.
 
Små morotskakor i ugn
 
Du behöver 2 dl havregryn, 1 tsk bakpulver, ½ dl solrosfrön, 1 msk chiafrö, 2 morötter, 1 äpple, 4-6 dadlar, 1 msk kokosolja, kanel, kardemumma och lite salt + kanske lite vatten. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla torra ingredienser. Skala och riv morot och äpple, rör ner det tillsammans med kokosolja. Tillsätt kryddor och vatten om det behövs. Rulla bollar och platta till, lägg på en plåt. Låt stå i ugnen 8-11 minuter. 
 
 
Rostad bröd med chokladnötsmör (och kaffe)
 
Om man är sugen på nåt i stil med nutella så kan man göra sitt eget chokladnötsmör. För ungefär sådär tre mackor, behöver du 3-5 dadlar, 1 dl nötter (jag använde mandel, men rekommenderar hasselnötter för en smak som påminner om nutella), 1 tsk kokosolja och 1 msk kakao. Jag mixade allt, lät lite nötbitar vara kvar och smetade ut på ett rostad bröd. 
 
Smoothie!
 
Så himla bra mellanmål, bra till frukost eller till efterrätt. Några av mina favoritkombinationer i smoothie är hallon + jordgubb + valfri dryck (havre, soja, mandel, kokos eller risdryck), endast mango + dryck (!), blåbär + spenat + dryck, mango + hallon + jordgubb + dryck, och min senaste favorit är äppelbitar som jag haft i frysen mixat med dryck, kardemumma och kanel (det är som att dricka kall äppelpaj!). Jag tipsar verkligen om, innan det är helt för sent, att köpa svenska äpplen goda äpplen, skiva och lägga i en påse i frysen för att göra smoothie av vid ett annat tillfälle. 
Mat och ätbart | |
Upp